Door Chicco Hiranandani,

ISE 2018: Wereldwijde lessen voor AV toepassen op regionale markten

De ISE is sinds lange tijd de grootste beurs voor geïntegreerde systemen van Europa, maar het evenement is inmiddels even belangrijk voor AV-markten overal in het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Azië.

De populariteit van de ISE-beurs in heel Europa en de enorme invloed ervan op de regionale sector voor systeemintegratie is zonneklaar. Het meest verbazend is misschien nog wel de impact die de show in Amsterdam heeft op mijn thuismarkten in het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Azië (MEASA), waar het nu een van de belangrijkste evenementen op de agenda is.

De show bood een geweldige kans om in gesprek te komen met veel consumenten en integrators, en ook om ons nieuwe Market Development-team te presenteren. De laatste jaren is het aantal consumenten dat de ISE bezoekt aanmerkelijk gestegen, en dit was tijdens de editie van 2018 niet anders.

In mijn ogen is dit onderdeel van een grotere verschuiving in de sector, nu AV-consumenten in navolging van de IT-sector streven naar meer controle over hun omgeving. Terwijl deze verandering het afgelopen decennium plaatsvond, zijn consumenten meer tijd gaan besteden aan het bestuderen van de beschikbare oplossingen en de impact die ze op hun organisatie kunnen hebben.

Direct in gesprek

Natuurlijk zijn er verschillen in kennisniveau, maar de wens om beter geïnformeerd te zijn lijkt bijna universeel. Ik geloof dat dit fantastisch is voor Shure en de AV-markt als geheel, omdat we hierdoor direct in gesprek kunnen gaan met de toekomstige gebruikers van onze producten. Mocht er een feature zijn die de omgeving van een gebruiker aanzienlijk zou verbeteren, dan krijgen we dat te horen. Dit betekent weer dat we uiteindelijk beter kunnen begrijpen wat de klant nu werkelijk wil.

Nog een aspect van de IT-wereld dat de AV-sector beïnvloedt is het streven naar standaardisering. Terwijl de keuze voor standaardisering van IT-apparatuur voor veel wereldwijde organisaties de norm is, was dit bij AV vaak niet het geval omdat integrators elke ruimte individueel bekeken en een oplossing op maat wilden ontwerpen.

Grotere bedrijven beginnen nu echter de voordelen te zien van het investeren in gestandaardiseerde configuraties voor audio-/videoconferenties om een constante ervaring te waarborgen, waar ook ter wereld. Shure heeft vooral met zijn afdeling Market Development veel tijd en moeite geïnvesteerd om efficiënt op deze ontwikkeling te kunnen inspelen en tegelijk te garanderen dat de klant de ondersteuning krijgt die hij nodig heeft.

Een wereldwijde aanpak

Tijdens een recente conferentie van Shure over marktontwikkeling in Chicago kwamen partners van over de hele wereld bijeen om ideeën te bespreken en succesverhalen uit te wisselen. Hier werd ook het fundament gelegd voor regelmatige communicatie tussen teams uit verschillende regio‘s, met als doel een meer gecoördineerde wereldwijde aanpak te bieden.

Hoe dit ook zij, het gebied dat we vanuit onze vestiging in Dubai bestrijken is enorm groot en gevarieerd. De MEASA-regio, waar ongeveer vier miljard mensen wonen, omvat bruisende markten als India, Zuid-Afrika en Dubai, plekken die naar verwachting in de nabije toekomst kansen zullen bieden zoals Saoedi-Arabië, en landen die geliefd blijken te zijn bij multinationals, zoals Nigeria en Kenia.

Er is geen uniforme benadering voor deze diverse regio mogelijk; sommige bedrijven kiezen misschien voor een gecentraliseerde aanpak, andere misschien niet. Shure kan daar alleen mee omgaan door het creëren van optimale coördinatie tussen de vestigingen en tussen de partners op het gebied van Market Development, en door zoveel mogelijk educatie, informatie en aanwezigheid in het veld.

Daarmee zijn we terug in Amsterdam en op de ISE. Behalve een kans om consumenten en integrators te ontmoeten is het ook een prachtplek om de nieuwste trends, technieken en thema‘s op AV-gebied te ontdekken. Maar net zo belangrijk is het feit dat hier het Shure-team van over de hele wereld samenkomt, zodat we nauwer kunnen samenwerken om aan de wensen van de klant te voldoen.

Deze aanpak werkt nu al uitstekend voor ons in Dubai, en we gaan door met het toepassen van wereldwijde lessen in ons (nogal uitgestrekte) achterland. Tot ziens, volgend jaar in Amsterdam!

Over de auteur

Chicco Hiranandani

With over 14 years in the professional audio industry, Chicco is focused on strengthening the footprint of Shure in the AV Conferencing and Conferencing space within the Middle East, Africa and South Asia. In the last 4 years with Shure, he has grown a team to develop relationships across the region with IT/AV consultants, system integrators and end customers. Chicco Hiranandani is the Director of Sales and Marketing at Shure MEA DMCC. Supporting the region of Middle East, Africa and South Asia the primary focus of the Dubai office involves channel management, market education and technical support.

Related Content