De zin van investeren in audio voor bedrijven

Een videoconferentiesysteem met hoogwaardige audio, waardoor mensen ongeacht hun locatie effectief kunnen werken en met medewerkers, leveranciers, klanten en potentiële klanten overal ter wereld kunnen samenwerken, kon wel eens cruciaal zijn voor de groei van uw bedrijf.

De belangrijkste kosten bij de bedrijfsvoering zijn salarissen en bonussen, kantoorruimte en reizen. Met AV-conferenties kunnen al die kosten worden beperkt terwijl de groei en ontwikkeling van het bedrijf behouden blijven. Het beperken van de tijd en kosten die in het reizen naar vergaderingen gaan zitten, wordt al lange tijd genoemd als een voordeel van AV-conferenties, maar een goed gepland en ontworpen systeem bereikt aanzienlijk meer dan dat.

Millennials en Gen Z

Er is onderzoek gedaan naar millennials en de generatie Z en hun werkwijze. Voor generaties die geboren zijn in het digitale tijdperk en gewend zijn om direct toegang te krijgen tot wat ze willen, wanneer ze maar willen, is het idee om van 9 tot 5 op kantoor te zitten wezensvreemd.

Volgens een recente studie van Forbes vinden Gen Z-medewerkers een flexibele werkplek belangrijker dan traditionele voorzieningen als gezondheidszorg, terwijl de millennials ze even belangrijk vinden. Daarnaast verwachten deze generaties, die met technologie zijn opgegroeid, dat hun werkplek eveneens voorzien is van apparatuur die de communicatie, samenwerking en ontwikkeling bevordert.

Het valt niet te ontkennen dat veel werkplekken de idealen van deze jongere generaties omarmen door te investeren in techniek, om zo flexibel werken mogelijk te maken. Dit lijkt ook een positief effect op het bedrijfsresultaat te hebben. Vorig jaar heeft Vodafone een grootschalige, wereldwijde enquête gehouden en 8000 werkgevers en werknemers op drie continenten naar hun werkgewoontes gevraagd. Daaruit bleek dat 75 procent van de bedrijven wereldwijd flexibele werkwijzen geïntroduceerd heeft, zodat de medewerkers hun werktijden kunnen variëren en met de nieuwste techniek thuis of onderweg kunnen werken. Uit het onderzoek Flexible: friend or foe? bleek dat de overgrote meerderheid van de respondenten vond dat hun prestaties dankzij flexibel werken verbeterd waren. Zo’n 61 procent van de respondenten zei dat de winst van hun bedrijf gestegen was. 83 procent meldde een verbetering van de productiviteit, en 58 procent meende dat flexibel werken een positief effect had op de reputatie van hun organisatie.

Flexibele werkplekken

Flexibele werkplekken zijn vaak aantrekkelijker voor potentiële medewerkers, en er is onderzoek gedaan dat erop wijst dat de interactie en loyaliteit onder de werknemers toeneemt wanneer die geboden worden. Voor elk bedrijf dat flexibel werken aanbiedt, is het cruciaal dat collega’s contact kunnen houden om hun zakelijke relaties te onderhouden. En hoewel effectieve conferentiesystemen ongetwijfeld financiële voordelen hebben, is de efficiency een voordeel van effectieve conferenties dat vaak over het hoofd wordt gezien. Als je AV-conferentiesysteem eenmaal operationeel is, kunnen vergaderingen worden gehouden zodra de kans zich aandient en hoeven de deelnemers niet te wachten tot ze allemaal op dezelfde plek zijn. Dit kan de besluitvorming aanzienlijk bespoedigen en helpen om relaties op te bouwen, omdat het veel gemakkelijker wordt om regelmatig formeel of informeel bij te praten. Nu teams vaak over de hele wereld verspreid zijn, kunnen vergaderingen eveneens vrijwel zonder problemen wereldwijd bijeen worden geroepen.

Bovendien, als de gekozen configuratie voor AV-conferenties een intuïtief bedieningssysteem heeft en op bestaande netwerkinfrastructuur draait, kan die snel operationeel zijn en is hij voor de gebruikers gemakkelijk te begrijpen. Omdat deelnemers volgens de statistieken telkens wel meer dan tien minuten bezig kunnen zijn om een AV-conferentie te installeren, zal een investering in een eenvoudig te gebruiken platform tijd besparen, de efficiency verbeteren en de acceptatie onder de gebruikers vergroten.

Hoewel dit alles voor praktisch ieder bedrijf nogal logisch klinkt, is het essentieel dat een bedrijf om deze positieve resultaten te behalen investeert in de juiste infrastructuur, en systemen installeert waarmee mensen natuurlijk en efficiënt kunnen werken, waar ze zich ook bevinden. Verder moeten die systemen betrouwbaar en gemakkelijk te gebruiken zijn om door personeel van alle leeftijden en capaciteiten te worden omarmd.

De kwaliteit van de ervaring is cruciaal

Net zoals gebruikers geen wazige foto’s, vertragende buffers en wegvallende signalen meer accepteren, accepteren ze ook geen slechte geluidskwaliteit. Daarom moeten cruciale elementen als microfoons en luidsprekers in ogenschouw worden genomen. Als het om microfoons gaat, is een kleiner, minder opvallend apparaat esthetisch minder bezwaarlijk en mogelijk aantrekkelijker voor de gebruikers. Plafond-microfoons gaan hierbij nog een stap verder: als die correct geplaatst zijn, hoeven sprekers zich niet meer op één centrale microfoon te richten, zodat het gesprek natuurlijker aanvoelt terwijl alle relevante informatie nog steeds wordt opgevangen. Microfoons die ongewenste geluiden als het gebrom van airco’s en geritsel van papier weren, vergroten de effectiviteit en de waardering voor het systeem van de deelnemers.

Hoogwaardige microfoons zijn echter niet de enige overweging. Er moet ook tijd worden besteed aan het kiezen van de juiste luidsprekers voor de ruimte en, wat cruciaal is, de opstelling op de juiste plek voor de vorm en stijl van de ruimte. Een systeemconfiguratie voor een huddle room is vrijwel zeker niet effectief voor een grote directiekamer of een open ruimte. Voordat de apparatuur wordt gekozen en geïnstalleerd, moeten factoren worden overdacht als de manier waarop het systeem gebruikt gaat worden, wie het gaat gebruiken en wat het bedrijf met deze investering wil bereiken. Als u die vragen eenmaal beantwoord hebt, wordt het gemakkelijker om een systeem te ontwikkelen dat bij uw wensen aansluit en werkelijk effectief is, en er niet alleen mooi uitziet in uw vergaderruimte.

AV-conferenties zijn productief als de deelnemers samenwerken en betrokken zijn, en de juiste techniek zorgt ervoor dat dit bij elke vergadering het geval is.

Interesse in meer nieuws uit de sector? Volg ons op on Twitter via https://twitter.com/shuresystems of abonneer u op het YouTube-kanaal van Shure Systems.

Andrew Low

Systems Marketing Manager

Shure UK

Andrew is Systems Marketing Manager voor Groot-Brittannië. Wanneer hij zich niet bezighoudt met vaste geluidsinstallaties, speelt hij gitaar in een van de kelders van de Londense pubs. Doorgaans vrij slecht. Andrew is een Amerikaan die nu al weer tien jaar in Londen woont, nadat hij in New York afstudeerde aan de School of Audio Engineering. Hij heeft nog steeds moeite om het lokale "taaltje" te begrijpen.