Hoe audiokwaliteit kleine bedrijven en starters kan maken en breken

Voor een beginnend klein of middelgroot bedrijf kan een effectieve conferentie-oplossing het verschil betekenen tussen het verwerven of verliezen van klandizie. En als een videoconferentie niet volgens plan verloopt, krijgt de AV-manager meestal als eerste iets over uw conferentie-ervaring te horen. 

Succesvolle eigenaren en beslissers bij belangrijke bedrijven behoren tot de meest drukbezette professionals ter wereld. Als uw bedrijf al het geluk heeft dat ze tijd in hun stampvolle agenda vrijmaken voor een videoconferentie, krijgt uw team waarschijnlijk maar een paar minuten om ze ervan te overtuigen dat uw organisatie de nieuwste grote innovator is.

Als u eenmaal hun aandacht hebt, of het nu een één-op-één-gesprek is of een verkoopverhaal voor vijf mensen, moet u optimaal van deze kans gebruik maken om de ideeën van uw bedrijf te belichten. De tijd staat niet altijd aan uw kant. 

En hier komen effectieve en efficiënte audioconferenties in beeld. Als professional achter de ondersteunende techniek bent u de spilfiguur. Hier zijn enkele tips om de beste indruk te maken.

Audio telt

Uw verhaal valt op door de details. Of u nu als eerste of als laatste een presentatie houdt, potentiële klanten willen eigenlijk antwoord op twee vragen: wat doet u, en waarom bent u beter dan uw concurrenten? Het is van kritiek belang dat ze uw antwoord op deze twee cruciale vragen horen. Uw verhaal valt op door de details van uw voorstel. 

Heldere audioconferenties zijn essentieel om de complexiteiten van een idee op een potentiële zakenpartner over te brengen. U moet ervoor zorgen dat elk overtuigend detail van uw voorstel gehoord wordt om de mogelijke uitvoerders voor u te winnen.

Focus op de gebruikerservaring

Het is een feit dat uw collega’s een supereenvoudige, schaalbare en hanteerbare oplossing voor audio- of videoconferenties willen. Als een medewerker bijvoorbeeld de computerapplicatie Zoom leert gebruiken, kan hij in theorie een ‘zoom room’ binnenwandelen en succesvol, zonder hulp een gesprek beginnen en onderhouden. 

De ruimte maximaliseren

Gezien de cultuur bij starters en MKB (midden- en kleinbedrijf) is de ruimte waar videoconferenties worden gehouden, waarschijnlijk een multifunctionele ruimte die soms ook als kantine, rustruimte of privékantoor dient. 

Denk eens na over de functie en de indeling van de ruimte. De bruikbaarheid en flexibiliteit zijn van invloed op de audio-oplossing die u kiest: bijvoorbeeld de Microflex® Advance™ MXA310 tafelarray- of MXA910 plafondarray-microfoon. Deze microfoons bieden een uitstekende oplossing, maar zijn ontworpen voor heel verschillende audiosituaties.

Omdat kantoorruimte peperduur is, kan het optimaliseren van uw werkplek van groot belang zijn, en daar is de MXA910 op zijn best.Die is eenvoudig te installeren, elimineert overtollige apparatuur en kan worden gekoppeld aan onze P300. Shure Network Audio Encryption biedt gecodeerde Dante-audio wanneer deze twee samen worden gebruikt, en biedt extra beveiliging tegen elke mogelijke inbreuk op uw gegevens. 

Als u een zoom room gebruikt, biedt de P300 Audio Conferencing Processor van Shure een van de meest effectieve audio-oplossingen die er zijn.De hypermoderne IntelliMix DSP technologie biedt toonaangevende echo-eliminatie, ruisonderdrukking en programmeervrije led-mute-synchronisatie.

Hier draait het om: kies de juiste apparatuur voor de beoogde ruimte en onderzoek uw opties.

Een veranderend landschap

De barrières voor professionele, hypermoderne conferentie-audio verdwijnen nu de technologische oplossingen talrijker en tegelijk betaalbaarder worden. 

Maar er zijn omgevingsfactoren die zelfs de meest geavanceerde techniek niet kan oplossen. De beste apparatuur ten spijt levert een slecht ontworpen ruimte met een lelijke akoestiek of een trage verbinding steevast een slechte audio-ervaring op. En dat is uiteraard van invloed op de effectiviteit van uw audio- of videoconferentie. 

Haal het meeste uit uw budget

Met ‘soft codecs’ kunnen starters en MKB-bedrijven betaalbare audio- en videoconferentiesuites creëren, en als de kosten van de techniek verder dalen, kan het geld uit het budget aan andere schakels in de audioketen worden besteed. Dat kunnen akoestische stoffen zijn, of hoogwaardige microfoons en processors: cruciale elementen die de audio-ervaring verbeteren. 

Niet vergeten

Als u uw collega’s in staat wilt stellen om de meest effectieve audio- en videoconferenties te houden, denk dan aan hun wensen en hoe u, door het juiste systeem te kiezen, kunt bijdragen aan hun succes en dat van het bedrijf.

Elke oplossing moet betrouwbaar en eenvoudig zijn: gemakkelijk aan te leren en gemakkelijk in het gebruik, voor ieder lid van uw team. Neem de tijd om met collega’s in de sector te praten over de apparatuur die zij gebruiken en spreek met fabrikanten, consultants en integrators, die hun producten kunnen demonstreren en al uw vragen kunnen beantwoorden. 

Zorg dat de oplossing aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van uw organisatie, en… succes!   

Lees hier hoe u met IntelliMix alles uit de MXA910 plafondarray-microfoon kunt halen. 

Tyler Troutman

Tyler Troutman has close to 15 years of experience in the installation and integration market, with the bulk of his career spent working directly with end users to better understand the needs of the ever-evolving meeting space. Before coming to Shure to work in Market Development, he spent time at Zoom Video Communications, helping to develop the Zoom Rooms platform.