Stijl boven inhoud: slecht geluid in conferentieruimtes

Goede architectuur dient zowel stijl als inhoud te leveren. De geluidskwaliteit is vaak slecht in conferentieruimtes waar de vorm zich niet voegt naar de functie.

Britse architecten horen tot de beste ter wereld. Ze staan bekend om hun creatieve ontwerpen, en de trend van de afgelopen jaren was om kantoorruimten van zo veel mogelijk natuurlijk licht te voorzien.

Maximalisatie van de lichtinval met glas en andere reflecterende natuurlijke materialen kan het welbevinden op de werkplek verbeteren. Maar wanneer vorm de functie in de weg zit, kunnen zelfs de beste audiovisuele (AV) technieken de akoestiek van een conferentieruimte niet meer redden.

Prioriteiten voor AV

Shure sprak enkele grote AV-systeembouwers over deze uitdaging, en merkte dat voorbereidingen voor AV-systemen veel eerder in de projectplanning van gebouwen aan de orde moeten komen; in een ideale wereld al tijdens de ontwerp- en planningfase van het kantoor.

“De akoestische randvoorwaarden bij enkele projecten waren ronduit uitdagend te noemen,” aldus Dave Grimwood, de pre-sales team leader van het internationale audiovisuele bedrijf Electrosonic. “We zien het vaak bij nieuwbouw – heel veel glas, en heel veel open ruimtes, die er goed uitzien maar die de audioregistratie wel bemoeilijken.” AV-technologie kan een slechte akoestiek helpen verbeteren, maar het lost het onderliggende probleem niet op, en hij benadrukt: “Bedrijven investeren veel geld in videoconferentiesystemen, maar dan moeten ze wel goed werken want anders heb je er niks aan.”

Slecht geluid vormt een groot probleem voor directiekamers en vergaderruimtes, aldus Nevil Bounds, de key account director van audiovisuele systeembouwer Feltech. De hoofdoorzaak is doorgaans een slechte akoestiek van de ruimte.

“Vaak zijn AV-conferentieruimtes perfect rechthoekig met harde muren en ramen of wanden van glas die verschrikkelijk galmen,” zegt hij. “De beeldverbinding is vaak haarscherp, maar het geluid vrijwel onverstaanbaar. Het maakt dan ook geen verschil meer welke digitale audiosignaal-processor je gebruikt, of welke microfoons – als de ruimte enorm galmt of de ventilatie-, airco- en verwarmingssystemen maken te veel lawaai, dan is het geluid slecht.”

Stuart Davidson is het als technisch directeur van de mondiale audiovisuele systeembouwer AVMI hier hartgrondig mee eens. “Het is een fundamenteel verkeerde trend in de architectuur. Gebouwen met veel glas en harde interieurmaterialen zijn een verschrikking voor audio,” zegt Davidson, en legt uit dat AVMI normaal gesproken pas in de loop van een project wordt benaderd wanneer het gebouw al is ontworpen. “Het zou veel beter zijn om AV te zien als integraal deel van het gebouwontwerp en om ons eerder te laten bijdragen en advies te laten geven.”

Geweldige Audio Realiseren

De regionale verkoopmanager van Shure UK, John Ellis, is eveneens van mening dat de AV-planning veel eerder moet beginnen: “Een goede conferentiegeluidskwaliteit begint bij het allereerste ontwerp van het kantoorgebouw door de architect. Veel bedrijven nemen het wél serieus en laten akoestiekdeskundigen en architecten samen aan het ontwerp werken. Er blijven echter ook altijd opdrachtgevers die meer geïnteresseerd zijn in de stijl en de uitstraling van een conferentieruimte dan in de daadwerkelijke functie ervan.”

In Groot-Brittannië is het wettelijk verplicht dat alle openbare gehoorzalen zijn uitgerust met een ringleiding, maar er is niets geregeld rondom de akoestiek van ruimtes. Alleen voor recent gebouwde klaslokalen worden er eisen gesteld aan de akoestiek zodat kinderen een goede luisteromgeving hebben.

“Bijscholing is cruciaal om de ontwikkeling van het gebruik van AV-systemen in kantoorruimten in goede banen te leiden,” zegt Ellis. “Wij hebben een goede relatie met het AV-team van het Royal Institute of British Architects en daarnaast ontwikkelen we initiatieven die architecten helpen beter rekening te houden met de akoestiek van AV-ruimtes.”

Zo leren architecten conferentieruimtes ontwerpen met niet-parallelle muren, met tapijt op de vloer en met een zo stil mogelijke airconditioning in het plafond; en met zo min mogelijk harde, reflecterende oppervlakken rondom en in het interieur. Discrete absorptieplaten aan het plafond en akoestische hanglampen helpen ook en kunnen zelfs als designobject worden ingezet. Verder zijn akoestische verbeteringen mogelijk met dikke doeken, gordijnen en akoestische verf die het interieur verfraaien.

“Sommige mensen denken dat het gebruik van richtingsgevoelige microfoons alle problemen wel zal oplossen,” zegt Ellis. “Een goede microfoon met een compacte richtingskarakteristiek helpt inderdaad, maar registreert nog steeds zowel het omgevingsgeluid als de spraak. Goede microfoons en processoren bieden dus geen fundamentele oplossing voor een slechte akoestiek.”

Shure staat akoestici, architecten en AV-consultants desgevraagd bij met “best practices” om een goede balans te vinden tussen vorm en functie bij het ontwerpen van conferentieruimtes met optimaal geluid.

Over de auteur

Andrew Francis

Andrew Francis is Senior Applications Engineer voor de Shure UK Systems Group met tien jaar AV-ervaring met zowel geïnstalleerde systemen als live evenementen. In deze periode werkte hij samen met politici en bedrijfsleiders, en met andere spraakmakende publieke figuren zoals zijne heiligheid de paus, terwijl hij conferenties, prijsuitreikingen en galadiners gaf. Aan de installatiezijde bracht hij drie jaar door als technisch manager voor het ontwerpen en in bedrijf stellen van AV-systemen voor grote bedrijfsinstallaties, gespecialiseerd in multifunctionele flexibele vergaderruimten.

Vergelijkbare Content