Axient op de Salzburger Festspiele

Introductie van de volgende generatie draadloze microfoons op de Salzburger Festspiele

Edwin Pfanzagl-Cardone, hoofd Geluid & Akoestiek op de Salzburger Festspiele, over Axient

Toen ik op een beurs het systeem voor het eerst in werking zag, was mijn reactie 'Waarom was dit er niet eerder? Dit is hét! Daar zocht ik al zo lang naar.'

Over de Axient

De manier waarop Axient storingen detecteert en omzeilt is geweldig, het systeem schakelt bij storingen binnen milliseconden over naar een ongestoorde frequentie. En het kiest dan niet zomaar een frequentie - het kiest een kanaal dat al werd bewaakt en dat stabiel en ongestoord lijkt te werken. Dit werkt zoveel moderner dan ons oude systeem.

Edwin Pfanzagl-Cardone, Head of Sound & Acoustics, Salzburg Festival, on Axient

Al sinds 1920 wordt elke zomer vijf weken lang een toneel- en muziekfestival gehouden in de geboorteplaats van Mozart, de Oostenrijkse stad Salzburg, op slechts een paar kilometer van de grens met Duitsland. Tijdens de Salzburger Festspiele vinden er overal in de stad en in de omgeving evenementen plaats, maar het centrale stuk van het festival wordt altijd in de open lucht gespeeld, op een tijdelijk podium bij de kathedraal van Salzburg (mits het weer dit toestaat): Dit stuk heet Jedermann (Elckerlyc), een vroegchristelijk zinnespel.

Klantbehoefte

De opvoering van Jedermann is in de loop der jaren steeds verder uitgebreid, en het gebruik van draadloze microfoonsystemen voor de artiesten en discrete geluidsversterking rondom het plein is in gelijke mate toegenomen. In Oostenrijk is het beschikbare RF-spectrum voor draadloze microfoons inmiddels ernstig ingeperkt, en stoort er steeds meer apparatuur op de resterende radioverbindingen. Dat maakte het tien jaar oude systeem van draadloze microfoons nagenoeg onbruikbaar. Er was dringend behoefte aan een betere oplossing.

Oplossing

Voor het festival van 2014 leverde Shure een Axient-systeem met 32 kanalen waar die zomer Jedermann mee werd gespeeld. Als hoofd Geluid & Akoestiek, geeft Edwin Pfanzagl-Cardone de volgende uitleg, "Toen ik op een beurs dit systeem voor het eerst in werking zag, was mijn reactie 'Eindelijk! Waarom was dit er niet eerder?? Dit is waar we al zo lang op zitten te wachten…!" We hebben het management toen direct duidelijk gemaakt dat we dit systeem zo snel mogelijk wilden hebben."

Resultaat

"De manier waarop Axient storingen detecteert en omzeilt is geweldig," aldus Pfanzagl-Cardone, "het systeem schakelt bij storingen binnen milliseconden over naar een ongestoorde frequentie. En het kiest dan niet zomaar een frequentie - het kiest een kanaal dat al werd bewaakt en dat stabiel en ongestoord lijkt te werken. Dit werkt zoveel moderner dan ons oude systeem.

"Zo kan het Axient-systeem bijvoorbeeld ook op afstand de parameters op de bodypacks bijregelen vanaf de regiepositie. Als een acteur tijdens de voorstelling dus harder of zachter klinkt dan tijdens de soundcheck, kan de ingangsversterking hierop worden aangepast zonder het optreden te verstoren. Zo nodig kan zelfs het zendervermogen worden verhoogd. Tijdens onze producties werken we nu met 10 mW, omdat dat toereikend is. We werkten vroeger altijd met 50 mW. De kans op storingen door intermodulatie is nu veel kleiner.

"De problemen die we nu nog hebben, komen niet door het draadloze systeem," concludeert Pfanzagl-Cardone. "Wat betreft draadloze technologie en versterking beschikken we nu over zoveel veiligheidsvoorzieningen dat we betrouwbaarder werken dan ooit tevoren. Dat heeft voor onze werkzaamheden in elk geval een stuk ontspanning gebracht."

Vergelijkbare Case Studies

Gerelateerde oplossingen